torsdag 23. desember 2010

Videre ferie: Sykkelparkering i Firenze

1293022993525

1293023016788

Jeg har vært i Firenze to ganger før, og blir mer og mer glad i denne byen. Den har en estetikk Roma mangler for at jeg skal bli forelsket. Alt fra vindusutstillinger til gatekunst og restauranttoaletter er så…gjennomført! I Roma er det mye artig bling, men her har blingen på en måte blitt sofistikert og kunstnerisk. Og så liker jeg at alle sykler. Masse combier og sykler fra nittenhundeogblomkål, føles nesten som da jeg bodde i Paris. Da kunne man til tider observere Brelettsykkeldamen i den lille sorte sykle uanfektet på tvers av et uanstendig trafikert kryss, mens hun holdt en baguette under armen og spiste på en pain du chocolat. Har sett lignende greier her, lurer på om de er betalt av byen for å trekke turisterSmilefjes som blunker

Det er demonstrasjoner her og overfor Berlusconis regjering, og det er den store snakkisen for tiden. Merker jeg blit mer og mer engasjert, kan nesten ikke unngå det når min søster har studert her i fem år og føler saken litt mer på kroppen. Det er faktisk noe som ligner på et diktatur her, men det blir ikke sett på som det av resten av Europa siden vi drar hit på ferie og drikker god vin og Roberto på hotellet er så hyggelig. Og fordi Berlusconi er en sånn klovnefigur klarer man ikke ta det alvorlig. Videocracy er en dokumentar som tar opp Berlusconis makt over media her, verdt en titt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Grab This Widget