tirsdag 4. januar 2011

Musikkinspirasjon: Sundfør, Hukkelberg og annet i den duren

Utvalgte fra spotifyliste jeg jobbet til idag:

Anja Garbarek - I.C.U.
Bjørk – Wanderlust
PJ Harvey – Joy
Bjørk – Declare Independence
Susanne Sundfør - It’s all gone tomorrow
Hanne Hukkelberg –The Northwind
Susanne Sundfør – Lilith
PJ Harvey – Down by the water
Portishead – Machine Gun
Tom Waits - Dog Door

Hm. Nesten bare kvinnelige vokalister på den listen. Det var ikke med vilje. Det er en ganske “tung”, nesten slitsom liste, så anbefaler ikke å høre på den i timesvis med mindre målet er dundrende hodepine.  Jeg trenger ofte musikk for å kunne jobbe. Denne listen gir meg masse bilder, mønster og farger å jobbe med. De artistene som har inspirert meg mest til nå er Tom Waits, Tori Amos, Bjørk, Anja Garbarek og PJ Harvey, en klassisk liste for oss som liker skumle små tegninger. Jeg kan bruke ganske lang tid til å sette sammen spillelister for jobb, og jeg hører dem ofte ihjel. Så jeg ser på det som en del av arbeidsdagen å sette dem opp, så sparer jeg tid når jeg tegner og kan konsentrere meg. Da jeg jobbet med Eventyrboken satt jeg opp en liste for hvert eventyr, slik at jeg skulle ha en tydelig stemning i det jeg produserte, og ville det skulle være et tydeligere skille mellom dem.

Jeg trengte en dag med bare tegning, det har vært så mye som har gjort at det å bare skape noe uten å ha noe bestemt mål med det, har blit satt til side. Jeg utvikler streken min med å ta meg oppdrag, men det kan også gjøre at jeg i perioder gjør mye med det samme, og da er det deilig å løsne opp tenkegangen ved å jobbe til musikk, kun for tegningens del. Det trenger ikke være særlig stilig eller ferdiggjort, må bare få litt annerledes streker ned på papiret.

musikktegning sundfor

Dette ligner ikke mye på det jeg gjør til vanlig, det som blir sent til trykk. Men så er dette jo bare raske tegninger for å leike meg litt og da. Skissebøkene mine er full av slike streker. Raske geometriske former, prikkerlinjer og sky-byer. Lurer på hvor akkurat DET kommer fra, men det har jeg holdt på med så lenge jeg kan huske. Å lage små byer og hus oppå skyer og “øyer” i luften. ( Jepp, det var ganske gøy å se Avatar sine flytende fjell. Obs! Trailer i linken for extended version begynner kabooom lissom, ville bare vise fjellene jeg uten å stjele bilder.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Grab This Widget