lørdag 29. januar 2011

VISUAL EFFECTS SEMINAR, DUNDEE del1 (Nørdealarm)

1296137177542

Da jeg gikk på KHIB spesialiserte jeg meg i motion graphics, med fokus på hvordan håndtegnede teknikker fungerer på skjerm. (Se pilot her, er bare noen sekunder lang). En en av snuttene jeg laget på skolen ble faktisk kjøpt av NRK3 og går der fremdeles:) På seminaret jeg har vært på de siste dagene, fikk jeg virkelig lyst å jobbe videre med den nisjen. Det er egentlig litt tilfeldig at jeg jobber mest med illustrasjon opp mot aviser og bøker, men det var innen det feltet jeg hadde mest jobber mens jeg gikk på skolen. Og det ble naturlig å fortsette med det etterpå. Hadde det ikke vært for at jeg faktisk fikk oppdrag innen illustrasjon for trykk så raskt, kunne det like godt ha vært at jeg forsøkte å peile meg inn mot mer skjermbasert arbeid.

Jeg reiste sammen med Katapult Media siden vi deler kontor og jeg har gjort en del grafikk og typografisk arbeid for dem i After Effects. Til sammen var vi 20 stykker fra Danmark, Norge og Skottland som gjennom FilmFyn/North Sea Screen Partners/Bergen Media By fikk tilbud om å være med til et seminar som i hovedsak handlet om spesialeffekter for film, men det var jo mye mer når vi først kom i snakk med folk.

Vi fikk en presentasjon av programvaren Nuke, The Mill holdt foredrag, fikk være med og tulle med motion capture der Roar måtte løpe rundt og bli captured til alles fornøyelse, og i det hele tatt pratet vi med forskjellige artige mennesker.

1296210799423 1296210781998

Jeg fikk nørde meg med å snakke med animatører og characters designers om mixen av 3D, film og stopmotion som jeg er litt over gjennomsnittet sykelig opptatt av. Samtalene gikk mye i “Whoooo, did you see the BEAUTIFUL smoke-work in Coraline??”, “YES I kow what you mean, I thougtht the density of the water in Nemo was SO beautifully done”, "The modelwork and armature in Corpse Bride is so smooth I almost went blind", “…the costume designers made 143 different pyjamas for her and invented their own fabric", og  “I know someone who works with armature and now the developement has made it possible to...”  Og så videre:)

1296212403627 
Nørde- og Fagidiot -faktoren høy, så jeg følte meg hjemme. Det var utrolig gøy å merke hvor mye jeg faktisk hadde kjennskap til av programvare, programmering og filmteknikker, og at alle de timene med nøye studering av behind the scenes og making offs, endeløse youtubefilmer av kontorene til Pixar, og studering av Disneyhistorie kunne bli brukt til noe. Jeg fikk tilbakemelding på at det er en styrke å kunne både tegne og bruke programvare, å ha en fot i begge leire uten å være potetdesigner. For egentlig er det jo ganske nisjete å kun spesialisere seg på håndlagete teknikker for skjerm, og den type spesialisering er det kanskje noen som trenger. Det kom forresten opp flere ganger, det er som fagnørd man får de gøye jobbene. I like.

Jeg skal legge ut litt mer detaljert om de forskjellige presentasjonene og workshops vi var med på senere, for jeg så underveis da jeg skrev at det er så mye å dekke at jeg deler det opp. Jeg har nemlig veldig masse bilder jeg vil vise, og en liten snutt fra motion capture laben.

Nå har jeg kjempelyst å reise på flere konferanser og kurs, og driver og peiler meg inn på et illustrasjonskurs i New York til våren. IIiiih:)

1296134143379  1296166652922

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Grab This Widget